29 Nisan 2009 Çarşamba

Birilyant Dadaşovanın Türkiyede çıkırdığı cd ile ilgili bir yazı


Azeri şarkıcı Brilliant ‘Masal Dünyam’ albümünde hem Türkçe hem Azeri lehçesinde şarkılar söylüyor
Ruha seslenen şarkılar
HATİCE TUNCER
Azerbaycan’ın ünlü solisti Brilliant Dadaşova, artık Türkiye’nin de sevilen sesleri arasına girdi. Brilliant, Seyhan Müzik etiketiyle yayımlanan “Masal Dünyam” albümünü, şarkılarını birinde Türkçe diğerinde Azeri lehçesinde okuyarak iki CD halinde dinleyicilere sunuyor.
Brilliant, sohbetimize başlarken “Çok isterdim Türkiye’de bu albümü dinlesinler” diyor ve Türkiye’de albüm çıkarmaktan mutluluğunu dile getiriyor. Uzun zamandır Türkiye’de sesi ve şarkıları bilinen Brilliant, İstanbul’da ev tutmuş: “Bakû’ye gidip geliyorum. Ne kadar oradaysam o kadar da buradayım. Burada çok rahat ediyorum. Tabii benim çocukluğum idi, ne zaman kapılar kapalı olmuş, biz demirperdeler arkasında olmuşuz, hiç onu hatırlamıyorum. Her insan hatırlamak istemediğini hafızasından siliyor. Onun için şimdi hem buradayım, hem Azerbaycan’dayım.”EN GENÇ DEVLET SANATÇISI
Çok küçük yaşlarda piyano çalıp şarkı söylemeye başlayan Brilliant’ın teybine okuduğu şarkılar daha o yıllarda elden ele gezmeye başlamış. Bakû Üniversitesi Güzel Sanatlar Vokal ve Tiyatro Bölümü’nde okuyan Brilliant, çok ünlü hocalardan ders almış. Üniversitede okurken Azerbaycan Devlet Televizyonu’nun orkestrasına sanatçı olarak alınmış: “En genç sanatçı bendim. Bizde herkes 10-15 sene sahnede olduktan sonra devlet sanatçısı olabiliyordu. Orkestranın şefi beni beğenmiş, her konsere çağırıyordu. Ama üniversitede okuduğum için gidemiyordum. Televizyonun başkanı ile konuştu. Beni 18-19 yaşında Azerbaycan devlet televizyonuna sanatçı olarak aldı. Devlet sanatçısı olduğum için belge götürüyorum, üniversiteden izin veriyorlardı.” BARIŞA ÇAĞRI Brilliant müzik kariyerini anlatırken Azeri türkülerini Norveç’in ünlü Skruk Korosu eşliğinde okumasının altını çiziyor. Ünlü Norveç Korosu’nun Norveç dilinde Brilliant’a eşlik ettiği albüm Türkiye’de 1998 yılında Yeni Dünya Müzik tarafından “Azerbaycan Şarkıları” adıyla yayımlanmıştı: “4 sene sonra Norveç’ten bana bir teklif daha geldi. Dünyanın en ünlü şarkıcılarıyla dünya insanlarını barışa çağıran bir albüm çıkardık. ‘Barışa Yol Açın’ albümü Avrupa’da çok dinlendi. Burada Kofi Annan, Yaser Arafat, Dalai Lama ve Rahibe Teresa’nın insanları barışa çağıran konuşmaları vardı. Biz o konuşmalar arasında ağıt söylüyoruz. Ben Azeri Türkçesiyle söylemiştim. Afrika’dan, İtalya’dan sanatçılar vardı, Sinead O’Connor, Kris Kristofferson şarkılar söylemişti. İngiltere’de televizyonda haberlerde Obama’nın seçim kampanyasını seyrederken bir baktım fonda bu CD’den şarkılar çalıyorlar. Anladım ki dünya Obama’yı barışçı algılıyor.”
FARKLI BİR YORUM
Daha önce Zeynep Hanlarova’nın yorumundan bilinen “Yoh Yoh” parçasına Brillant da farklı bir ses katmış. “Akşamlar” ve “Senin Olmaya Geldim” parçaları Cabbar Musayev’in besteleri. Fikret Amirov’un çok eski bir bestesi olan “Benim Adım Sevdadır” parçası albümde yeni bir düzenleme ile yer alıyor: “Bu albümde hep nağmeler var. Kalbe ve ruha hitap eden parçalardır. Kas için hiçbir şey yazılmamış. Bugün maalesef insanlar robotlaşıyor. Çok müzik nağmeleri istemiyorlar. Hep ‘dıptız dıptız’ diye harmoniler azalmış müzikte. Ruhsal parçalar ikinci plana gidiyor. Kaslar için yazılmış parçalar daha çok tercih edilir oldu. Neyin ki kalp için ruh için parçalar artık bitmiş oluyor, gidiyor.
Biz kaslara değil ruha hitap eden parçaları seçmişiz.”
Cumhuriyet 26.04.2009

Hiç yorum yok: